Jak na Google Analytics: začněte měřit konverze eshopu

Víte, odkud přišel zákazník, který nakoupil zboží ve vašem eshopu? Nebo naopak víte, kolik z vašich potenciálních zákazníků se z nějakého důvodu rozhodlo, že nedokončí objednávku vašich produktů? Odpověď na tyto otázky se dozvíte díky službě Google Analytics. Naučte se s námi, jak na Google Analytics a začněte měřit konverze e-shopu!

 

Co je to konverze na webu?

Konverze, neboli přeměna návštěvníka na zákazníka, je nejdůležitějším ukazatelem úspěšnosti vašeho eshopu. A nemusí se nutně jednat pouze o nákupy v e-shopu. Konverzí totiž může být jakýkoliv váš cíl, činnost nebo akce, kterou chcete, aby vaši návštěvníci vykonali.

Příkladem konverze může být:

  • Přihlášení návštěvníka k odběru newsletteru
  • Přihlášení jako fanoušek na Facebook
  • Komentování článku nebo příspěvku
  • Registrace k nějaké službě
  • Podepsání petice
  • Návštěva kamenného obchodu
  • Vyplnění dotazníku nebo ankety…

Konverzí může být zkrátka jakákoliv aktivita ze strany návštěvníka vašeho webu, která vede k uskutečnění cíle, který jste si stanovili.

Proč měřit konverze webu?

Pokud chcete pomocí vašeho webu dosáhnout nějakého cíle, měření konverzí vám usnadní jeho efektivnější dosažení:

1. Zjistíte zdroj konverzí

Pomocí zaznamenávání (trackingu) vašich konverzí dokážete odhalit nejvýhodnější zdroj kvalitních zákazníků a optimalizovat tak návratnost vašich investic (ROI). Zdrojem konverze může být například příchod vašeho zákazníka z vyhledávače, ale i příchod prostřednictvím kliknutí na reklamu.

Pokud investujete do reklamy na Googlu (Adwords) nebo na Seznamu (Sklik), jste schopni jednoznačně vyčíslit, která reklama přivedla nejvíce zákazníků a tedy i zisku.

2. Můžete optimalizovat nákupní proces

To znamená, že dokážete efektivně zjistit, v jakém bodě se váš zákazník zastavil a nedokončil objednávku. Pokud zjistíte, že většina zákazníků se zastavila na stránce s objednávkovým formulářem, zaměřte se na něj a zjistěte, co je odradilo. Třeba objevíte ve formuláři chybu, kvůli které nelze objednávku zadat, nebo jsou na stránce uvedeny podmínky, na základě jejichž přečtení se zákazník rozhodne stránku opustit.

Data z Google Analytics vám tedy pomohou měřit procentuální úspěšnost vašich aktivit. A abyste tohle vše mohli sledovat, je nutné si nejdříve nastavit cíle.

Jak nastavit cíle v účtu GA?

A nyní přejdeme k techničtější stránce našeho článku, a to co a jak nastavit, abyste ve vašich statistikách mohli konverze webu měřit.

1. Přihlašte se do vašeho účtu Google Analytics a klikněte na kartu „Správce“ v pravém horním rohu.

2. V kartě „Profily“ dejte vytvořit „Nový profil“.

3. Zvolte si název nového profilu například název webu.

4. V záložce „Cíle“ přidejte nový cíl kliknutím na „+ Cíl“. Můžete celkem zadat až 20 cílů.

5. Nově vytvořený cíl si pojmenujte a vložte část URL za názvem domény vašeho webu.
Např. www.ujouskov.cz/prodej-morcat/, vyberete pouze /prodej-morcat/. Tuto adresu vložíte jako cílovou adresu URL.

6. Kliknete-li pak opět na kartu „Standardní přehledy“, otevřete záložku „Zdroje návštěvnosti“ -> „Zdroje“ -> „Veškerá návštěvnost“ a zvolte „Sada cílů 1“. Uvidíte pak zdroje, které přivedly zákazníky na váš web a zároveň uvidíte i konverzní poměr, tedy procento těch, kteří splnili vámi určený cíl.

Užitečný tip: Pokud chcete měřit konverze ve vašem e-shopu, zvolte jako cílovou stránku dokončení objednávkového formuláře, tedy „/es-order-finished/“

Jak jste spokojení s naším seriálem jak na Google Analytics? Co dalšího by vás zajímalo?

Další díly seriálu o Google Analytics:

Přemýšlíte o založení vlastního e-shopu?
Jak založit eshop levně, snadno a během chvilky? S Webnode eshopem to zvládne každý!

  • Karel

    Jak nastavit konverzi na odeslání formuláře, když se nemění url? Popisujete zde nejsnadnější případ, který je jasný snad úpně každému. Co takhle popsat tuto složitější variantu?

  • Dobrý den, Karle,

    díky za dotaz. Ve složitějších případech je vždy lepší konzultovat nastavení konverzí individuálně.
    Napište nám prosím zprávu na email podpora@webnode.cz a připojte prosím adresu Vašich stránek i URL formuláře.

    Rádi Vám se vším poradíme :).

    Dagmar Mašková,
    tým Webnode