Jak vytvořit online portfolio

Není ani tak podstatné, jestli hledáte novou kariéru, nebo chcete objevit nové zákazníky pro svou společnost. Online portfolio je skvělý způsob, jak uspět na internetu. Pomůže vám velmi snadno a atraktivní formou prezentovat vaše schopnosti a znalosti.

Kdo by měl mít profesionální portfolio?

Každý z vás! Není určeno jen pro kreativce – jeho výhod využije každý, kdo je aktivním nadšencem ve svém oboru. Nezáleží ani na tom, je-li váš obor spíše z těch kreativních, nebo jde o čistý business. Portfolio vás ukáže v tom nejlepším světle a představí návštěvníkům vaše schopnosti a dovednosti.

Proč bych si ho měl založit právě já?

Odpověď je jednoduchá – pomůže vám propagovat vaši osobní značku, tedy brand. V online světě existují tisíce služeb a firem, a snadno se v nich můžete ztratit. Portfolio zvyšuje vaše šance, že zákazníci naleznou právě vás. Také vám pomůže najít nové partnery, spolupracovníky a další lidi z oboru. Navíc jste to vy, kdo bude portfolio vytvářet, a tím pádem si sami určíte, co do něj přidat, aby plnilo svůj účel co nejlépe.

Podívejme se na několik tipů, jak vytvořit to nejlepší online portfolio

  1. Vyberte si ten nejlepší nástroj na tvorbu portfolia

Nepotřebujete umět programovat, abyste mohli spustit vlastní webové stránky. S online nástrojem na vytváření stránek je můžete mít hotové bez cizí pomoci již za několik minut. Webnode nabízí mimo jiné šablony vhodné pro online portfolio. Ty jsou pro vás předchystané včetně obsahu, kterým se můžete nechat inspirovat. Každou z šablon můžete velmi jednoduše proměnit podle svých potřeb a představ až do posledního detailu.

  1. Představte svůj talent skrze pracovní úspěchy

Určitě znáte rčení, že méně bývá často více. Přesně na toto pravidlo byste měli při sepisování svých úspěchů myslet. Sami víte nejlépe, které projekty byly ty nej, na které jste nejvíce pyšní a které proto do vašeho portfolia určitě patří. Doporučujeme prezentovat takové typy projektů, na nichž byste chtěli pracovat i do budoucna. Dobře působí alespoň pětice dokončených projektů, představených v celé jejich kráse.

  1. Dejte si záležet na vizuální stránce a přidejte zajímavý příběh

Jakmile budete mít jasno v tom, které ze svých projektů chcete představit, můžete se soustředit na to, jak to udělat co nejefektivněji. Když vaše prezentace nezaujme na první pohled, je možné, že si návštěvník nedá práci ani s tím, aby se začetl do podrobností. Zvolte stručný a výstižný nadpis, který naláká čtenáře. Doporučujeme sepsat nejdříve krátký odstavec, kterým projekt představíte a vypíchnete na něm to nejzajímavější. Poté celý projekt popište do větších detailů – můžete začít hned prvotním nápadem a konceptem, pokračovat nastíněním pracovního procesu až k důrazu na samotnou finalizaci projektu. Nezapomeňte použít pěkné nákresy či fotografie. Text, který není doprovázený obrázky, je pro čtenáře málo atraktivní a nudný, a snižujete tím šanci, že si o vašem úspěchu někdo přečte. Díky kvalitnímu obrazovému doprovodu si vás čtenáři i snáze zapamatují.

  1. Zaměřte největší pozornost na představení své práce

Zvolte jednoduchý a čistý design – tím se do centra pozornosti dostane vaše práce, o kterou jde především. Samozřejmě je třeba sáhnout po moderním designu, klidně i pestrém, ale ujistěte se, že nezastíní výsledky vaší práce, které jsou tím hlavním, co na portfoliu představujete. Také dbejte na přehledné menu, které návštěvníky snadno provede vašimi stránkami. Pro úspěšný web jsou zcela dostačující 3 stránky: o vás, o vašich projektech a kontaktní údaje. Jednoduchost a přehlednost jsou tou správnou cestou, jak nechat vaše výsledky vyniknout.

  1. Nabídněte výjimečný životopis

Buďte jedineční! Portfolio je jen a jen vaše, nezůstaňte tedy u nudných a obecných informací. Přidejte zajímavosti ze svého života, které pro vás mají trvalý význam. Nastiňte svou vizi či misi kreativním způsobem. Lidé si rádi přečtou o vaší trajektorii, a proto je nasnadě vytvořit sekci s nadpisem typu „Jaký je můj příběh?“ nebo „Jak jsem došel až k úspěchu“, kde se můžete podělit o zkušenosti, které vás dovedly až tam, kde se nyní nacházíte. Pokud přidáte externí reference, dosáhnete i na širší publikum – představte své nadšené zákazníky, spolehlivé spolupracovníky nebo publikace, na kterých jste se podíleli. Zkrátka a dobře zmiňte cokoliv, co zaujme návštěvníky vašeho portfolia a ukáže, jaké máte ve svém oboru kontakty a reference.

Nebojte se podělit ani i o to, jaké máte koníčky či jak obvykle trávíte volný čas. Pokud se o vás čtenář dozví nějaký poutavý detail, získá pocit, že jste mu blíž, a nebude se ostýchat vás oslovit.

  1. Přidejte originální prvky

Přidejte na stránky funkce, které zaručí profesionální vzhled. Kontaktní formulář usnadní návštěvníkům, aby vás oslovili. Tlačítka sociálních sítí jsou v dnešní době nezbytnou součástí každého webu. Blog, na kterém nabídnete například články „ze zákulisí“, zase přidá vašemu portfoliu na zajímavosti.

  1. Buďte vidět ve vyhledávání – optimalizujte

Jakmile máte své portfolio nachystané, měli byste se vrhnout na jeho optimalizaci pro vyhledávače, aby se k vám návštěvníci dostali. Přidávejte odkazy – sdílejte web na sociálních sítích, odkazujte na něj v podpisu svého e-mailu. Nastudujte si základní SEO techniky, které vám mohou výrazně zvýšit návštěvnost.

  1. Buďte aktuální

Jde o vaše portfolio, takže můžete kdykoliv přidávat novinky a aktualizovat informace. Neodrazujte návštěvníky zastaralým obsahem, ale přidávejte nové úspěchy, publikace i úspěšné projekty.

Máte nápad, jak vytvořit originální portfolio? Dejte se do toho! Budeme rádi, když se o své zajímavé nápady podělíte i v diskuzi pod článkem.